Pelimuodot
TDM
Perusmättö, TDM, Team Death Match… Rakkaalla on monta nimeä. Tällä pelimuodolla aloitamme useimmiten pelaamisen.
Tässä pelimuodossa ensimmäisenä jaetaan porukka kahteen joukkueeseen (punaiset vs keltaiset, nauhalliset vs nauhattomat…) SEKÄ lasketaan kuinka monta pelaajaa joukkueissa on. Sillä ilman laskemista on vaikea tietää milloin peli on ohitse. Kun joukkueet on jaettu siirtyvät ne aloituspaikoille, jotka käydään läpi ennen peliä. Pelin tavoitteena on tiputtaa vastustajan pelaajat pois pelistä. Jossain tapauksissa erälle laitetaan aikaraja, että ei mene peli aivan puskissa istuskeluksi.
Joukkue joka tiputtaa viimeisen vihollisen TAI peliajan loputtua omaa enemmän pelissä olevia pelaajia voittaa.
Vip
Tässä pelissä tavoitteena on saattaa VIP (very important person, tärkeä henkilö) paikasta A paikkaan B aikarajan puitteissa. Peli Tämäkin peli muodostuu kahdesta joukkueesta, ”SAATTAJAT” sekä ”SISSIT”.
Joukkueet jaetaan siten, että saattajia on enemmän kuin sissejä esim. 10 vs 3 tai 13 vs 5. Respasäännöt katsotaan aina pelikohtaisesti, mutta pari seikkaa pysyy yleensä samana. Vippiä tulee aina saattaa, eli vippi ei voi liikkua itsenäisesti. Vipillä voi olla pistooli, jolla puolustaa itseään ja auttaa saattajiaan. Vipin tiputtamisesta tai hänen tippumattomuudestaan kerrataan säännöt aina ennen pelin alkua.
Saattajan tippuessa pidämme usein esim. 3:n pelaajan respaa, jolloin ennalta määrätyllä respauspaikalla tulee olla 3 tippunutta pelaajaa, että he voivat palata takaisin peliin. Saattajien respauksella ei ole määrärajaa, jollei toisin sovita.
Sissien kohdalla teemme monesti niin, että kun sissi ottaa pelin aikana osuman, poistuu hän taistelutilanteesta huomattavan matkan taaksepäin (täysin pois äskeisen alueen/pelitilanteen näkyvistä) ja käy ”sissirespaamassa” parhaaksi näkemässään paikassa ja palaa peliin. Sisseille ollaan monesti annettu yksi respaus, mutta tuostakin määrästä sovitaan aina pelin alussa.
Pelin voittaa saattajat, jos he saavat saatetua VIP:in pelin alussa sovittuun pisteeseen aikamääreeseen mennessä TAI pudottavat kaikki sissit pois pelistä. Tuossakin pelimuodossa kannattaa osata hieman laskea, että tietää kuinka moni sisseistä on tippunut ja monestiko. Sissit taasen voittavat, mikäli saavat estettyä VIP:in saattamisen määränpäähän TAI sovittaessa mahdollisesti VIP:in tiputtamalla.
Polttopallo
Aluksi jaetaan taas joukkueet: POLTTAJIIN ja POLTETTAVIIN. Pelin tavoitteena on ”polttaa” kaikki puolustajat pois ja saada heidät polttajiksi tai vallata mahdollisesti lippupiste aikarajaan mennessä. Alussa poltettavat laittavat hihanauhat (värillä ei väliä) ja lähtevät kentälle puolustamaan aluettaan/lippuaan.
Polttajaan osuessa käy hän vain respaamassa ennaltamäärätyllä respapaikalla. Poltettavan saadessa osuman poistuu hän poltettavista, käy respaamassa, ottaa hihanauhan pois ja jatkaa polttajana pelin loppuun saakka.
Peli loppuu siihen, kun kaikki poltettavat on poltettu, aikamääre menee umpeen tai mahdollinen lippu vallataan.
Alien
Alien on oikea kaikki kaikkia vastaan häröpallosekamelska ja toimii hyvänä kevennyksenä joko objektiivisten pelien välissä tai vaikka päivän viimeisinä peleinä. Tavoitteena pelissä on napata itselleen puolulaisia ja lopulta saada kaikki pelaajat omaan joukkueeseen.
Tässä pelissä kaikki peliin osallistuvat kokoontuvat ensin yhteen paikkaan, jossa pelaajien määrä lasketaan ja kaikki muistavat tuon määrän. Pelin alussa kaikki pelaajat ovat toisiaan vastaan. Pelaajat valitsevat nyt oman suunnan johon lähtevät siirtymään juosten, kontaten, kävellen tai vaikka lentäen. Tässä vaiheessa kannattaa myös miettiä omalle mahdolliselle joukkueellesi nimi, tästä tarkemmin tuonnempana. Seuraavaksi erän vetäjä käskee porukan lähtemään liikkeelle ja jossain vaiheessa huutaa: ”PELI KÄY!”, tuota ei tarvitse tällöin toistaa. Nyt peli on alkanut
Kun peli on käynnissä niin ei muuta kun kavereita nappaamaan. Puolulaisten nappaaminen tapahtuu seuraavasti: Ammut kohdetta ja osut häneen. Osuman saanut nostaa yhden käden ylös osuman ottamisen merkiksi, kuten kaikissa muissakin peleissä, mutta tämän jälkeen hän laskee kymmeneen ja nostaa toisenkin käden pystyyn. Silloin kun pelaajan molemmat kädet ovat ylhäällä on se merkki siitä, että hän on ”napattavissa”. Nappaaminen tapahtuu käymällä tuon pelaajan lähellä (näin korona aikana) ja sanomalla joukkueesi nimi esim. ”olet joukkueessa silakat”, nyt olette samaa joukkuetta. Mutta ole varovainen, sillä vapaana olevan napattavan voi käydä nappaamassa kuka vaan pelaaja omaan joukkueeseensa. Eli vaikka sinä oletkin jonkun tiputtanut niin mahdollisesti joku häntä lähempänä oleva pelaaja voi hänet saada itselleenkin, mutta voi häntä käyttää myös ”syöttinäkin”.
Tätä rumbaa ja rallia käydään sitten siihen asti kunnes kaikki pelaajat ovat yhtä ja samaa joukkuetta (siksi pelaajamäärän muistaminen onkin tärkeää) tai kunnes alussa määrätty aikaraja menee umpeen. Jos aikaraja tulee vastaan niin lasketaan joukkueiden pelaajamäärät ja joukkue jossa on eniten pelaajia voittaa.
Pommin viritys
Hyökkäävä osapuoli pyrkii pommille, virittämään sen koodilla. Puolustava osapuoli pyrkii estämään tämän. Hyökkääjillä 7 min aikaa ja loputtomat respat. Puolustajilla yksi medic heal. Jos hyökkääjät eivät onnistu, puolustajat voittaa. Jos pommi viritetään, osat vaihtuvat niin että puolustajat saavat respata ja yrittää päästä pommille purkamaan sitä 3 min sisällä. Hyökkääjillä yksi medic heal ja yrittävät estää pommin purkamisen.