Miksi sääntöjä?

Jotta voisimme tällä hetkellä ja tulevaisuudessakin nauttia harrastuksen iloista olisi erittäin tärkeää, että jokainen noudattaisi yhtenäisiä sääntöjä, niin nuoremmat kuin myös vanhemmat pelaajat. Kokeneilla ja vanhemmilla pelaajille on tärkeä rooli näyttää mallia, että näitä sääntöjä pystyy noudattamaan, eikä vain hymähtää tai tehdä muuta vastarintaa jos jostain huomautetaan. Säännöt koskevat kaikkia.

Yhtenäisillä pelisäännöillä ja turvallisella pelaamisella voidaan näyttää ulkopuolisille/päättäjille, että kyseessä on tervehenkinen ja asiallinen harrastus. Tällä tavalla turvataan harrastuksen salliminen tulevaisuudessakin. 

Pelisääntöjen lisäksi täytyy muistaa myös käyttäytyminen, pelipaikalla kuin myös pelipaikalle tulemisessa ja sieltä lähdettäessä. Suojaamattoman airsoft-aseen kanssa kulkeminen yleisillä paikoilla on lain vastaista ja voi johtaa toimenpiteisiin viranomaisten puolesta.

Huolehdi myös yhteisestä pelipaikastamme. Kävellessäsi maassa lojuvan roskan ohi, niin sitä ei siihen jätetä vaikkei se olisikaan omista kätösistä siihen pudonnut, vaan otetaan se ja viedään roskikseen. Jotain jos tuot pelipaikalle niin se pystyt viemään poiskin. Pelipaikan muuttuminen kaatopaikaksi voi johtaa paikan menettämiseen.

Suosittelemme myös kaikkia peleille osallistuvia lataamaan 112-sovelluksen puhelimeen. Sovelluksen kautta saadaan tapaturman sattuessa apu helpoiten paikalle. Lataa maksuton sovellus puhelimeesi sovelluskaupasta (App Gallery, Google Play, App Store). Lisäohjeita sovelluksesta löytyy TÄSTÄ

 

1. Yleistä

1.1 Kuulat

Yhdistyksen peleissä kaikilla alueilla on biokuulapakko (myös CQB-peleillä). Kaikkien alle 0.36g painavien kuulien on oltava biokuulia.

1.2 Suojaimet

Vain yhdistyksen hyväksi tietämät ja tuntemat suojaimet ovat sallittuja. Automaattisesti sallittuja suojaimia ovat esimerkiksi Bollén ja ESS:n taktiset suojalasit, Sansein ritilämaskit ja kaikki paintball-suojaimet. Epäilyttävän oloiset suojaimet testataan ampumalla niitä tuettuna lähietäisyydeltä pelikentän tehokkaimmalla aseella useita kertoja linssin lisäksi myös mahdollisiin heikkoihin kohtaan suojaimen rakenteessa (sangat, hihnakiinnikkeet jne.) Testissä rikkoutuneita suojaimia ei korvata omistajalle.

Vain täysi-ikäiset henkilöt (yli 18-vuotiaat), jotka tiedostavat kaikki riskit, saavat käyttää sankalaseja.

Ilman hyväksyttyjä silmäsuojaimia pelaaminen on ehdottomasti kiellettyä!

Jokainen pelaaja on vastuussa itsestään ja varusteistaan. Kuitenkin, jos selvästi pystytään todistamaan, että pelaaja on omilla toimillaan ja säännöistä piittaamatta aiheuttanut fyysistä tai materiaalista vahinkoa toiselle pelaajalle, on koituneet vahingot korvattava parhaaksi katsotulla tavalla.

Mikäli löydät pelialueelta tarvikkeita (lippaat, päähineet, aseiden osat yms.) on velvollisuutesi korjata ne talteen ja ilmoittaa löydöstä offgame-alueella. Mikäli kukaan ei tunnista esineitä omakseen, tulee ne toimittaa pelinjärjestäjälle.

Alle 18-vuotiaalta vaadimme huoltajan lupalapun, lapun voit joko tulostaa tai kirjoittaa itse paperille. Lomakkeen löydät täältä

1.3 Tehorajat
SORSASALO

Itselataavat aseet: 1,7 Joulea piipun suulta mitattuna

Kertaviritteiset kiväärit: 2,25 Joulea piipun suulta mitattuna, minimiampumaetäisyys 15m

Konekiväärit: 1,7 Joulea piipun suulta mitattuna

Puoliautomaatti kiväärit: 1,7 Joulea piipun suulta mitattuna

 

RASINMÄKI

Itselataavat aseet: 1,7 Joulea piipun suulta mitattuna

Kertaviritteiset kiväärit: 3 Joulea piipun suulta mitattuna, minimiampumaetäisyys 25m

Konekiväärit: 2 Joulea piipun suulta mitattuna, minimiampumaetäisyys 15m

Puoliautomaatti kiväärit: 2,25 Joulea piipun suulta mitattuna, minimiampumaetäisyys 15m

 

CQB SIILINJÄRVI

Kaikki aseet: 1 Joulea piipun suulta mitattuna, paitsi pistoolit 1,2 Joulea

 

 

Kertaviritteisten tarkkuuskiväärien vaatimukset:

K-18

-Suurentava optiikka

-Käyttäjällä tulee olla toinen enintään 1,2J ase lähitaistelutilanteita varten

-Minimiampumaetäisyys 25m

 

Konekiväärien vaatimukset:

K-18

-Konekivääriltä vaaditaan esikuvaan perustuva ulkomuoto (esimerkiksi PKM, RPK, M249, M60)

-Käyttäjällä tulee olla toinen enintään 1,2J ase lähitaistelutilanteita varten

-Minimiampumaetäisyys 15m

 

Puoliautomaattisten kiväärien vaatimukset:

K-18

-Puoliautomaattisten kiväärien (DMR) on suotavaa muistuttaa esikuviaan (esim SVD, SR-25, M14.. ), mutta myös rynnäkkökivääri henkiset aseet kelpuutetaan jos DMR kriteerit täyttyvät (L85, M4, AUG..)

-Varustettu suurentavalla optiikalla ja bibodilla

-Piipun pituus 16 tuumaa, voidaan jatkaa tarvittaessa äänenvaimentimella

-Kuularajoitus 30 kuulaa per lipas

-Puoliautomaattisesta kivääristä on poistettava sarjatulen toiminta siten, että sitä ei saa peliolosuhteissa muutettua ampumaan sarjatulta

-Käyttäjällä tulee olla toinen enintään 1,2J ase lähitaistelutilanteita varten

-Minimiampumaetäisyys 15m

 

Alle 18-vuotiaat saavat käyttää myös yllämainittuja K-18 aseita, jos niitten tehot on laskettu 1,7 Jouleen. Tehorajoitukset ovat täysin ehdottomia eikä pienintäkään joustoa sallita! Käytämme mittauksessa yhdistyksen kronometriä jota pidetään absoluuttisena totuutena.

Aseiden teho testataan mittaamalla kuulan lähtönopeus kronometrillä piipun suulta. Mittaus suoritetaan pelaajan pelissä käyttämillä kuulilla ja Hop-up –asetuksella. Kronotuksessa ammutaan 5 laukausta kronon läpi, EI enempää! Muista kuunnella kronottajan ohjeita!

Kranaattien käytöstä sovitaan erikseen.

 

1.5 Asenne

Pidä aina mielessäsi, että airsoft on vain leikkiä ja mukava harrastus. Ellei kyseessä ole voimakkaasti realismiin tähtäävä teemapeli, pyri välttämään hyvin militaristista asennetta, väkivaltaisten termien (sota, tappaminen yms.) käyttöä tai käytöstä, joka selvästi loukkaa kanssapelaajia tai aiheuttaa yleistä närää. Muista pitää airsoft ja oikea sota tiukasti erillään toisistaan, noudata hyvää makua ja käyttäydy yleisellä tasolla korrektisti.

1.6 Yleinen sujuvuus ja ohjeiden noudattaminen

Pelien sujuvuuden kannalta sääntöjen ymmärtäminen ja noudattaminen on hyvin tärkeää. Mikäli sinua huomautetaan säännöistä, älä ota muistutusta vihamielisyytenä tai henkilökohtaisena loukkauksena. Paina asia mieleesi vastaavanlaisten tilanteiden välttämiseksi ja pyri muistamaan sääntö paremmin. Älä keksi omia sääntöjä tai sovella ohjeita oman mielesi mukaan. Nämä säännöt on tehty pelaajien ja pelialueen turvallisuutta silmällä pitäen.

Mikäli olet esimerkiksi jostakin säännöstä tai käytännöstä eri mieltä, voi asiasta tietenkin keskustella rakentavasti ja suotavaa onkin, että pelaajat esittäisivät mielipiteensä yhdistyksen toiminnasta. Pelinjärjestäjille ja päättäville jäsenille haistattelu tai yleinen riitely kuitenkin sopii jättää pois airsoftista.

1.7 Päihteet

Päihteet ja airsoft eivät kuulu yhteen. Alkoholin nauttiminen, huumaavien aineiden sekä keskittymiskykyä heikentävien lääkkeiden kuten kolmiolääkkeiden vaikutuksen alaisena oleminen sekä käyttö on ennen peliä, pelin aikana ja pelin jälkeen ehdottomasti kielletty. Väärinkäsityksien välttämiseksi alkoholipulloja, tyhjiä tai täysinäisiä, ei saa pelikentille tuoda.

2. Pelin aikana

2.1 Vaaratilanteet

Peli on keskeytettävä välittömästi ”PELI SEIS!”-huudolla, mikäli:

– Peliin kuulumattomia henkilöitä ilmaantuu pelipaikalle. Sivullisille ilmoitetaan asiallisesti alueella pelattavasta airsoft-pelistä ja heitä pyydetään ystävällisesti    siirtymään pelialueen ulkopuolelle.

– Varsinaisella pelialueella tai offgame-alueella sattuu tapaturma, joka vaatii suurempaa huolenpitoa, esim. jalan murtuminen.

– Itseltä tai pelikaverilta putoaa silmäsuojus päästä, menee rikki tai menee muuten sellaiseen kuntoon, että pelaaminen saattaa aiheuttaa silmävammoja tai muita vakavia ruumiinvammoja. ”PELI SEIS!”-huudon kuultuaan jokaisen osanottajan on toistettava se. Huuto tulee toistaa poikkeuksetta joka tapauksessa, vaikka samalla paljastaisi hyvän piilopaikkansa tai jännittävä väijytys menisi pieleen. Peliä EI MISSÄÄN NIMESSÄ saa jatkaa, ennen kuin syy pelin katkaisemiseen on selvitetty ja ongelma ratkaistu. Pelin ollessa seis, älä liiku paikaltasi vaan jää odottamaan, että peli käynnistyy uudelleen. Peli jatkuu huudolla ”PELI JATKUU!”.

2.2 Pelin aloitus

Ennen peliä pelaajat jaetaan tarvittaessa pelin luonteen vaatimalla tavalla joukkueisiin jotka erotetaan hihanauhoilla. Kuopiosoftin peleissä on käytössä punainen ja keltainen väritys hihanauhoissa.

Peli alkaa, kun kumpikin joukkue on ilmaissut olevansa valmis ennalta sovitulla huudolla, kuten ”VALMIS!”. Peliä ei aloiteta ennen kuin jokaisella osanottajalla on silmäsuojaimet päässään. Kun kumpikin osapuoli on valmis, voidaan peli käynnistää huudolla ”PELI KÄY!”. Kaikkien on selvyyden vuoksi hyvä toistaa huuto. Peli voidaan käynnistää myös radioilla, tietystä aikarajasta tai muulla pelikohtaisella määritteellä.

2.3 Pelin kulku

Pelimuodosta riippumatta yksi osunut kuula eliminoi pelaajan. Osuneiden kuulien määrällä tai osumapaikalla ei ole väliä: osuma hellehatun lieriin, kengänkärkeen, tetsarin taskuun tai takin helmaan eliminoi siinä missä suora osuma torsoon, päähän tai raajaan.

Osuma tulee tunnustaa riittävän selvästi niin ettei tulkinnanvaraa jää. Osuman saadessasi nosta käsi pystyyn ja huuda reippaasti ”Osuma!” tai halutessasi karjaise kovaan ääneen ja kaadu maahan. Osuman saatuasi voit myös laittaa pään päälle tai muualle näkyville kirkkaan oranssin ”raatoliinan” merkiksi että olet eliminoitu. Raatoliinalla tai huomioliivillä varustettua henkilöä ei saa enää ampua.

Pelaajan voi eliminoida myös ”puukottamalla”, eli koskettamalla vastustajaa kädellä, aseen piipulla tai bofferiaseella.

Yksi osuma aseeseen eliminoi aseen. Osuman saanutta asetta ei saa käyttää pelissä ennen seuraavaa erää tai uudelleensyntymistä. Myös aseosuman kohdalla on yhdentekevää mihin kohtaan asetta kuula osuu.

Mahdollinen uudelleensyntyminen, lääkintämiessäännöt tai muu tavanomaisesta poikkeava eliminoitumiskäytäntö selvitetään ennen pelin alkua mikäli tarvetta on.

2.4 Pelaaja (mukana pelissä)

Pidä pelin aikana järki matkassa ja vältä turhia riskejä niin itsellesi kuin muillekin pelaajille. Vaarallisten maastonkohtien kuten kallionjyrkänteiden, harjakattojen tai ikkunna-aukkojen luona tulee noudattaa varovaisuttaa ja ottaa myös muut pelaajat huomioon: mikäli vastustaja seisoo aivan katon/jyrkänteen reunalla, hivuttautuu juuri seinää pitkin ikkunasta sisään tms., ei häntä putoamisvaaran vuoksi saa esimerkiksi äkkinäisesti puukottaa tai ampua lähietäisyydeltä huomattavan tehokkaalla aseella tai pitkällä sarjalla. Raatoliinalla tai huomioliivillä varustettua henkilöä ei saa enää ampua.

Etenkin lähitilanteissa turhaa sarjan käyttöä ja kivuliaisiin paikkoihin kuten naamaan tai paljaalle iholle ampumista tulee välttää. Yksi kuula riittää eliminoimaan, joten jätä selvissä tilanteissa ylimääräinen sarjan ampuminen pois. Viritetyillä aseilla pelaaminen vaatii käyttäjältä paljon vastuuta ja harkintaa, turvarajoja tulee noudattaa ja ampumistaan kontrolloida niin etteivät osumat aiheuta kanssapelaajissa kohtuuttomia vammoja. Viritetyn aseen omistajan on erittäin suositeltavaa, ja tietyissä tapauksissa pakollista kantaa mukanaan heikkotehoisempaa vara-asetta.

Fyysinen kontakti ja vastustajien kimppuun käyminen on ehdottomasti kiellettyä (vahvasti eläytymiseen painottuvat pelit poislukien). Myös erilaisten ansakuoppien tai muiden vaarallisten kyhäelmien rakentaminen pelialueelle on kiellettyä.

2.5 Pelaaja (eliminoitunut)

Eliminoiduttuasi tulee sinun muistaa seuraavat asiat:

– Pidä silmäsuojaimet päässä.

– Ota raatoliina esiin.

– Irrota lipas aseesta.

– Ammu tyhjälaukaus, mielellään maahan, tyhjentääksesi aseen piipun.

– Varmista aseesi.

Osuman saatuasi tulee sinun ilmaista vastustajallesi pelityylin vaatimalla tavalla. Ellei muuten ole sanottu, on huuto ”OSUMA!” kelvollinen ja täysin ymmärrettävä. ”Puukotusta” ei tunnusteta huutamalla.

Mikäli ympäristössäsi on välitöntä tulitusta tai muuta vastaavaa aktiviteettia, tulee sinun maata maassa hiljaa paikoillasi, jotta tilanne ympärillä ei häiriinny pystyssä haahuilevista eliminoituneista pelaajista. Tällaisten tilanteiden takia suositellaan raatoliinan käyttöä eliminoituneiden pelaajien erottamisen helpottamiseksi sekä väärinkäsitysten ehkäisemiseksi. Tämän jälkeen poistu paikalta raatoliina, käsi tai ase pään päällä, edelleen pitäen silmäsuojaimet päässäsi offgame-alueelle asti. Eliminoidut eivät puhu! Vältä keskustelua muiden pelaajien – eliminoituneiden tai pelissä mukana olevien – kanssa.

Silmäsuojaimet on pidettävä päässä myös offgame-alueella pelin vielä ollessa käynnissä, etenkin mikäli offgame-aluetta ei ole selkeästi erotettu pelialueesta.

2.6 Pelin lopetus

Kun on todettu että kaikki toisen joukkueen pelaajat on eliminoitu, annettu aikaraja on umpeutunut tai peliin asetettu tehtävä suoritettu, huudetaan ”PELI OHI!”. Jokainen pelaaja toistaa tämän huudon.

3. Offgame

Offgame-alueelle saavuttaessa jokaisen pelaajan tulee muistaa seuraavat asiat:

– Ase on varmistettu.

– Aseessa ei ole lipasta.

– Sormi ei ole liipaisinkaaren sisäpuolella.

– Tyhjälaukaus suoritettuna. Tyhjälaukaus tulee suorittaa tilassa, jossa jokaisella lähistön henkilöllä on suojalasit päässä.

– Aseen piippu ei osoita toiseen pelaajaan

Offgame-alue on pelialueen ainoa paikka, jossa ampuminen on aina ehdottomasti kiellettyä. Pelin aikana offgame-alueella oleskelevien on pidettävä silmäsuojaimet päässään siihen saakka, kunnes peli on huudettu ohi.

3.1 Peliin valmistautuminen

Hop-upia ei saa missään nimessä säätää offgame-alueella, sillä kuulat voivat hyvin todennäköisesti osua/kimmota suojaimettoman pelaajan silmään. Hop-upia saa säätää ainoastaan pelinjärjestäjän ennalta määrittelemällä paikalla tietyyn suuntaan.

Turvallinen aseenkäsittely on tärkeä ja huomioitava asia. Muista aina seuraavat asiat käsitellessäsi asettasi:

– Pidä aseesi osoitettuna turvalliseen suuntaan, jossa ei ole muita pelaajia.

– Pidä aseesi varmistettuna.

– Pidä sormesi pois liipaisinkaaren sisäpuolelta.

– Älä tee aseellasi mitään tyhmää tai pelleile ase kourassa. Airsoft-ase ei ole lelu, vaan harrasteväline, joka on huolimattomissa käsissä hyvin vaarallinen.

Laita varusteesi pelikuntoon ennen kuin rupeat puimaan peliä tai jauhamaan muuta asiaa. Airsoft on toki sosiaalinen laji ja muiden kanssa saa keskustella, mutta saattamalla varusteesi pelikuntoon nopeutat uusien pelien alkamista omalla painostuksellasi ja ehkäiset turhaa odottelua sekä turhaa kitkaa seuraavan pelin alkamisessa. Eliminoiduttuasi lataa aseesi ja säädä varusteesi kuntoon välittömästi saavuttuasi offgame-alueelle.

Pelin aikana eliminoituneet tai seuraavaa peliä odottelevat henkilöt eivät saa ampua (esimerkiksi säätää hoppia), sillä se saattaa häiritä pelissä mukana olevia pelaajia. Offgame-alueelta tai uudelleensyntymispaikalta ei myöskään saa huudella pelissä vielä mukana oleville tai muilla tavoin vaikuttaa pelin kulkuun.

3.2 CQB säännöt

Sisäpeleissä tehorajana 1J, pois lukien pistoolit 1,2J. Aseet kronotetaan yhdistyksen kronometrillä ja pelissä käytettävällä kuulalla. Sisällä ammutaan ainoastaan kertatulta. Burst/Binary trigger EI ole kertatulta.

Seuraavissa tilanteissa ampuminen on kielletty: Sokkona, päätä pienemmästä aukosta, oven saranapuolelta, suljettujen ikkunoiden ylälaidoista. Ovien kahvapuolelta on sallittua ampua pienestäkin raosta.

Kranaattia heittäessä ”KRANAATTI” huuto, samoin kuin kranaatinheittimellä ammuttaessa. Sallittuja heitteitä ovat vain kuulia käyttävät airsoft-kranaatit. Kaikki kuulasta syntyneet osumat otetaan, myös kimmokkeet. Kiellettyjä ovat ns. pyrokranaatit. Kiellettyjä ovat myös savuheitteet sekä ns. Paladinit. 

Kilven käyttö sallittu, kunhan se ei ole kokonaan läpinäkyvä. Kilvessä täytyy olla kurkistusluukku. Kilpi tuhoutuu kranaatin/kranaatinheittimen osumasta. Tuhottu kilpi kaadetaan ja viedään myöhemmin respalle. Respalla kilpi korjautuu takaisin peliin. Mikäli kilven kantaja eliminoituu, jätetään kilpi siihen paikoilleen. Kilven takaa ampuessa on tähdättävä aseella eli ei saa ampua pitämällä pelkkää asetta kilven ulkopuolella ja tähdätä kilven ikkunan läpi.

Suojien tai muitten rakennelmien päälle kiipeäminen on kiellettyä. Vaikka tämä saattaisi avata mahdottoman hyvän paikan ampua vihua, tämä on kiellettyä. Syy tähän on TURVALLISUUS; suojat/rakennelmat saattavat kaatua tai sieltä voi tippua. Ei myöskään siirrellä esineitä, jonka päältä voisi ampua suojien yli.

0
    0
    Ostoskorisi
    Ostoskorisi on tyhjäPalaa kauppaan